Cours de néerlandais (programme)
Plan d'apprentissage du néerlandais et audio, exercices, supports de grammaire et de vocabulaire à utiliser lors de nos cours de conversation.
Structuré par niveau CECR
Pratique et amusant
6 modules d'apprentissage par niveau
Inscrivez-vous maintenant !
Niveau
A1
A2
Objectifs d'apprentissage
-
Basisbegroetingen en afscheidsgroeten.
(Salutations et adieux de base.)
-
Een gesprek beginnen en beëindigen.
(Commencer et terminer une conversation.)
-
Nuttige zinnen om tijdens de les te gebruiken (om verduidelijking te vragen, om herhaling te vragen, enz.).
(Phrases utiles à utiliser en classe (pour demander des clarifications, des répétitions, etc.))
-
Persoonlijke voornaamwoorden (ik, jij, hij,…)
(Pronoms personnels (ik, jij, hij, …))
Objectifs d'apprentissage
-
Vertel je naam en vraag naar de naam van iemand anders
(Dites votre nom et demandez le nom de quelqu'un.)
-
Titels en manieren om mensen aan te spreken. (Meneer, mevrouw,...)
(Titres et manières d'adresser aux gens. (Monsieur, mademoiselle, ...))
-
Stel jezelf voor
(Présentez-vous)
-
Het alfabet en de uitspraak
(L’alphabet et la prononciation)
Objectifs d'apprentissage
-
Vraag iemand waar ze vandaan komen
(Demandez à quelqu'un d'où il vient)
-
Zeg je nationaliteit
(Dites votre nationalité)
-
Bepaalde en onbepaalde lidwoorden (de, het, een)
(Articles définis et indéfinis (de, het, een))
-
Het zelfstandig naamwoord (enkelvoud & meervoud)
(Le nom (singulier et pluriel))
Objectifs d'apprentissage
-
Leren tellen
(Apprendre à compter)
-
Nummers van 1-100
(Nombres de 1 à 100)
-
Hoofdtelwoorden
(Nombres cardinaux)
Objectifs d'apprentissage
-
Stel jezelf voor en vertel over je familie.
(Présentez-vous et parlez de votre famille.)
-
Vraag iemand naar zijn of haar familie. (grootte, structuur, ... )
(Demandez à quelqu'un des informations sur sa famille (taille, structure, ...).)
-
De bezittelijke voornaamwoorden (mijn, jouw, zijn,...)
(Les pronoms possessifs (mijn, jouw, zijn, ...))
Objectifs d'apprentissage
-
Iemand naar zijn leeftijd vragen
(Demander l'âge de quelqu'un)
-
Zeg hoe oud je bent en wanneer je jarig bent
(Dis quel âge tu as et quand est ton anniversaire)
-
Vraagwoorden (hoe, hoeveel, waar, wanneer)
(Mots interrogatifs (hoe, combien, où, quand))
Objectifs d'apprentissage
-
Beschrijf je beroep
(Décrivez votre profession)
-
Vraag naar iemands beroep
(Demander la profession de quelqu'un)
-
Praat over studies
(Parlez des études)
-
Vraagwoorden (wie, wat, welk(e))
(Mots interrogatifs (wie, wat, welk(e)))
Objectifs d'apprentissage
-
Contactgegevens vragen en geven.
(Demander et donner des coordonnées.)
-
Geven van en vragen naar adressen.
(Demander et donner des adresses.)
-
Onvoltooid tegenwoordige tijd: regelmatige werkwoorden
(Présent de l'indicatif : verbes réguliers)
-
Hoofdzinnen en ja/nee-vragen
(Phrases principales et questions par oui/non)
Objectifs d'apprentissage
-
Leer de delen van de dag.
(Apprenez les parties de la journée.)
-
Leer de namen van de 7 dagen van de week
(Apprenez les noms des 7 jours de la semaine)
-
Beschrijf je wekelijkse activiteiten.
(Décrivez vos activités hebdomadaires.)
-
Voorzetsels van tijd (in, om, op, voor,...)
(Prépositions de temps (in, om, op, voor,...))
Objectifs d'apprentissage
-
Praat over het weer
(Parler de la météo)
-
Basis weerwoordenschat
(Vocabulaire de base sur la météo)
-
Onpersoonlijke werkwoorden
(verbes impersonnels)
Objectifs d'apprentissage
-
Leer de rangtelwoorden.
(Apprenez les nombres ordinaux.)
-
Rangtelwoorden
(Nombres ordinaux)
Objectifs d'apprentissage
-
Leer de seizoenen en maanden.
(Apprends les saisons et les mois.)
-
Beschrijf het weer in elk seizoen en elke maand.
(Décrivez le temps pour chaque saison et mois.)
-
Geavanceerd: vertel wat je doet in welke maand van het jaar.
(Avancé : dites ce que vous faites à quel mois de l'année.)
-
Toekomende tijd met 'gaan'
(Temps futur avec 'gaan')
Objectifs d'apprentissage
-
Vraag en vertel de tijd
(Demandez et indiquez l'heure)
-
Lees de klok
(Lire l'horloge)
-
Hoe zeg je de tijd?
(Comment dit-on l'heure ?)
Objectifs d'apprentissage
-
De basisdata en feestdagen
(Les dates et fêtes de base)
-
Hoe formuleer je de datum?
(Comment formuler la date ?)
Objectifs d'apprentissage
-
Noem het voedsel dat we dagelijks consumeren.
(Nommez les aliments que nous consommons quotidiennement.)
-
Vertel wat je eet en drinkt.
(Dis ce que tu manges et bois.)
-
Nevenschikkende voegwoorden (en, maar, of, want)
(Conjonctions de coordination (en, maar, of, want))
Objectifs d'apprentissage
-
Praat over je dagelijkse routine.
(Parle de ta routine quotidienne.)
-
Praat over gewoontes.
(Parler des habitudes.)
-
Wederkerende werkwoorden (zich wassen, zich scheren)
(Verbes pronominaux (se laver, se raser))
Objectifs d'apprentissage
-
Basisingrediënten voor koken
(Ingrédients de base pour cuisiner)
-
Verplichtingen uitdrukken
(Exprimer les obligations)
-
Modale werkwoorden (moeten, kunnen, mogen)
(Les verbes modaux (moeten, kunnen, mogen))
Objectifs d'apprentissage
-
Stel en beantwoord vragen.
(Poser et répondre aux questions.)
-
Leer de vraagwoorden.
(Apprenez les mots interrogatifs.)
-
De uitspraak van ui, ou, eu, oe
(La prononciation de ui, ou, eu, oe)
Objectifs d'apprentissage
-
Praat over geld, valuta's en betaalmethoden.
(Parlez de l'argent, des devises et des méthodes de paiement.)
-
Vraag naar en zeg de prijs in een winkel.
(Demander et dire le prix dans un magasin.)
-
Bijwoorden van hoeveelheid (veel, weinig, genoeg,...)
(Adverbes de quantité (veel, weinig, genoeg,...))
Objectifs d'apprentissage
-
Maak een boodschappenlijst voor dagelijkse voeding en drankjes.
(Rédigez une liste de courses pour les aliments et boissons quotidiens.)
-
Vraag een winkelmedewerker naar een product in de supermarkt.
(Demandez à un vendeur au sujet d'un produit dans le supermarché.)
-
Uitspraak van 'e', 'ee' en 'e'
(Prononciation de 'e', 'ee' et 'e')
Objectifs d'apprentissage
-
Beschrijf alledaagse kleding.
(Décrivez les vêtements de tous les jours.)
-
Vraag naar beschikbaarheid in een kledingwinkel.
(Demander la disponibilité dans un magasin de vêtements.)
-
Vraag om uw maat.
(Demandez votre taille.)
-
Persoonlijke voornaamwoorden: voorwerp (mij, jou, hem,...)
(Pronoms personnels : objet (mij, jou, hem, ...))
Objectifs d'apprentissage
-
Leer de basis lichaamsdelen kennen.
(Apprenez à connaître les parties principales du corps.)
-
Basiszinnen om uw gezondheid te beschrijven.
(Phrases de base pour décrire votre santé.)
-
Veel gebruikte onregelmatige werkwoorden
(Verbes irréguliers couramment utilisés)
Objectifs d'apprentissage
-
Beschrijf het uiterlijk van mensen
(Décrire l'apparence physique des gens)
-
Gebruik bijvoeglijke naamwoorden om mensen te beschrijven.
(Utiliser des adjectifs pour décrire les gens.)
-
Bijvoeglijke naamwoorden
(Adjectifs)
Objectifs d'apprentissage
-
Beschrijf de kleuren van gewone voorwerpen.
(Décrivez les couleurs des objets courants.)
-
Basis-, samengestelde en haarkleuren.
(Couleurs de base, composés et cheveux.)
-
Het uitdrukken van voorkeuren en afkeuren
(Exprimer des préférences et des désapprobations)
Objectifs d'apprentissage
-
Druk je basisemoties uit.
(Exprimez vos émotions de base.)
-
Beschrijf de gevoelens van anderen.
(Décrire les émotions des autres.)
-
Voorzetsels Om, door, aan, naar, met,...
(Prépositions Om, door, aan, naar, met,...)
Objectifs d'apprentissage
-
Beschrijf smaak, geur, zicht, geluid en aanraking
(Décrire goût, odorat, vue, son et toucher)
-
Dingen vergelijken
(Comparer les choses)
-
Trappen van vergelijking
(Degrés de comparaison)
Objectifs d'apprentissage
-
Beschrijf vormen en figuren.
(Décrire les formes et les figures.)
-
Beschrijf basisobjecten.
(Décrivez des objets de base.)
-
Geef voorkeuren aan.
(Exprimer des préférences.)
-
Aanwijzende voornaamwoorden (deze, die, dit, dat)
(Pronoms démonstratifs (deze, die, dit, dat))
Objectifs d'apprentissage
-
Leer het karakter van mensen te beschrijven.
(Apprenez à décrire le caractère des personnes.)
-
Praat over persoonlijkheden.
(Parler des personnalités.)
-
Negatie
(négation)
Objectifs d'apprentissage
-
Druk uit wat je nodig hebt.
(Exprimez ce dont vous avez besoin.)
-
Vertel hoe je lichaam aanvoelt.
(Parle de ce que tu ressens dans ton corps.)
-
Verkleinwoorden
(Diminutifs)
Objectifs d'apprentissage
-
Uitdrukken van ziekte en pijn.
(Exprimer la maladie et la douleur.)
-
Leg je medische toestand uit bij de dokter.
(Exprimez votre état de santé chez le médecin.)
-
Bijwoorden Anders, graag, zo, heel,...
(Adverbes Anders, graag, zo, heel,...)
Objectifs d'apprentissage
-
Beschrijf alle kamers en verdiepingen van een huis.
(Décrivez toutes les pièces et les étages d'une maison.)
-
Een huur- of verkoopadvertentie van een huis begrijpen.
(Comprendre une annonce de location ou de vente de maison.)
-
Gebruik van 'er' en 'daar'
(Utilisation de 'er' et 'daar')
Objectifs d'apprentissage
-
Beschrijf het meubilair in je huis.
(Décrivez les meubles dans votre maison.)
-
Gebruik de plaatsbepalende voorzetsels om de locatie van meubels aan te geven.
(Utilisez les prépositions de lieu pour indiquer l'emplacement des meubles.)
-
Uitspraak van \"sch\", \"ch\", \"g\"
(Prononciation de "sch", "ch", "g")
Objectifs d'apprentissage
-
Beschrijf welke tafelgerei je nodig hebt.
(Décrivez de quel service de table vous avez besoin.)
-
De tafel dekken om gasten te ontvangen.
(Préparer la table pour recevoir des invités.)
-
Voorzetsels van plaats (aan, in, onder,...)
(Prépositions de lieu (aan, in, onder,...))
Objectifs d'apprentissage
-
Leer de namen van veelvoorkomende huishoudelijke en elektrische apparaten.
(Apprenez les noms des appareils électroménagers courants et des appareils électriques.)
-
Dagelijkse situaties met veelvoorkomende huishoudelijke apparaten.
(Situations quotidiennes avec des appareils ménagers courants.)
-
Onbepaalde voornaamworden (ieder, elk, alles, wat, wie, allemaal)
(Pronoms indéfinis (ieder, elk, alles, wat, wie, allemaal))
Objectifs d'apprentissage
-
Leer de verschillende soorten accommodaties.
(Apprenez les différents types d'hébergements.)
-
Neem contact op met een verhuurder of makelaar om een huis te huren.
(Contactez un propriétaire ou une agence pour louer une maison.)
-
Zinnen verbinden met dus, omdat, want, ook
(Relier les phrases avec dus, omdat, want, ook)
Objectifs d'apprentissage
-
Leer de namen van gewone planten en bloemen in huis en in de tuin.
(Apprenez les noms des plantes et des fleurs courantes dans la maison et dans le jardin.)
-
Dagelijkse verzorging van planten en tuinieren.
(Routine quotidienne de soin des plantes et jardinage.)
-
Zijn aan het + infinitief
(Être en train de + infinitif)
Objectifs d'apprentissage
-
Leer de basisdieren (huisdieren).
(Apprenez les animaux de base (animaux de compagnie).)
-
Beschrijf de routines, de dagelijkse verzorging en het voer van je huisdier.
(Décrivez les routines, les soins quotidiens et la nourriture de votre animal de compagnie.)
-
Uitspraak van 'ij' en 'ei'
(Prononciation de 'ij' et 'ei')
Objectifs d'apprentissage
-
Beschrijf de locatie van diensten op een kaart.
(Décrire l'emplacement des services sur une carte.)
-
Vraag naar de openingstijden van een bepaalde dienst.
(Demandez les horaires d'ouverture d'un certain service.)
-
Het voltooid deelwoord met hebben/zijn
(Le participe passé avec avoir/être)
Objectifs d'apprentissage
-
Vraag naar eten van het menu.
(Demander de la nourriture du menu.)
-
Reserveer een tafel in een restaurant.
(Réserver une table dans un restaurant.)
-
Voltooide deelwoorden als bijvoeglijk naamwoord
(Participe passé comme adjectif)
Objectifs d'apprentissage
-
Leer de sporten
(Apprenez les sports)
-
Praat over de sporten die je beoefent
(Parlez des sports que vous pratiquez)
-
Bijwoorden van frequentie (soms, vaak, nooit, ...)
(Adverbes de fréquence (soms, vaak, nooit, ...))
Objectifs d'apprentissage
-
Praat over je hobby's
(Parlez de vos passe-temps)
-
Beschrijf activiteiten die je leuk vindt
(Décrivez les activités que vous aimez)
-
Bijwoorden van tijd (nu, dan, morgen...)
(Adverbes de temps (nu, dan, morgen...))
Objectifs d'apprentissage
-
Beschrijf de verschillende soorten vervoer.
(Décrivez les différents types de transports.)
-
Koop een vervoerbewijs.
(Acheter un billet de transport.)
-
Beschrijf het vervoer tussen plaatsen.
(Décrivez le transport entre les lieux.)
-
Voorzetsels van richting ( door, langs, naar, ...)
(Prépositions de direction (door, langs, naar, ...))
Objectifs d'apprentissage
-
Vraag om de weg in een stad
(Demander des directions dans une ville)
-
Aan een vreemde de weg wijzen
(Donner des directions à un étranger)
-
Vraag naar het bestaan van een gebouw of dienst.
(Demander l'existence d'un bâtiment ou d'un service.)
-
Gebiedende wijs
(impératif)
Objectifs d'apprentissage
-
Maak plannen met je vrienden voor vrijdagavond.
(Faites des plans avec vos amis pour le vendredi soir.)
-
Iemand uitnodigen voor een evenement.
(Inviter quelqu'un à un événement.)
-
Gebruik van zullen (voorstel, belofte, waarschijnlijkheid)
(Utilisation de zullen (proposition, promesse, probabilité))
Objectifs d'apprentissage
-
Praat over culturele evenementen in de stad.
(Parlez des événements culturels dans la ville.)
-
Ga naar het museum, een expositie, een muziekstuk...
(Allez au musée, à une exposition, à un concert,...)
-
Woorden met een trema
(Mots avec un tréma)
Objectifs d'apprentissage
-
Beschrijf verschillende soorten vakanties en activiteiten.
(Décrire différents types de vacances et activités.)
-
Bespreek de vervoersmiddelen die worden gebruikt om je reisbestemming te bereiken.
(Discutez des modes de transport utilisés pour atteindre votre destination de voyage)
-
Ken gangbare vakantiebestemmingen in het gastland.
(Connaître les destinations de vacances courantes dans le pays de vos invités.)
-
Werkwoorden met '(om) te', 'laten' en 'aan het'
(Verbes avec '(om) te', 'laten' et 'aan het')
Objectifs d'apprentissage
-
Noem en beschrijf veelvoorkomende items om in te pakken voor een reis.
(Nommez et décrivez les objets courants à emporter pour un voyage.)
-
Vergelijk verschillende soorten bagage en koffers.
(Comparer différents types de bagages et de valises.)
-
Leg bagageregels en -beperkingen uit.
(Expliquez les règles et les restrictions concernant les bagages.)
-
Wanneer geen artikel gebruiken
(Quand ne pas utiliser d'article)
Objectifs d'apprentissage
-
Boek en reserveer een kamer - per telefoon, e-mail en online.
(Réservez et retenez une chambre - par téléphone, courriel et en ligne.)
-
Ken veelvoorkomende hotel- en kamertypes.
(Connaître les types d'hôtels et de chambres courants.)
-
Onregelmatige vergelijkingen
(comparaisons irrégulières)
Objectifs d'apprentissage
-
Het incheckproces voor uw vlucht: op de luchthaven en online.
(Le processus d'enregistrement pour votre vol : à l'aéroport et en ligne.)
-
Vraag naar informatie over vluchtschema's en terminals.
(Demandez des informations sur les horaires des vols et les terminaux.)
-
Door de beveiliging gaan en de veiligheidsinstructies begrijpen.
(Passer par le contrôle de sécurité et comprendre les consignes de sécurité.)
-
Algemene zinsbouw
(Syntaxe générale)
-
Voorzetselgroep
(groupe prépositionnel)
Objectifs d'apprentissage
-
Huur een auto, fiets of scooter.
(Louez une voiture, un vélo ou un scooter.)
-
Beheer uw autoverzekering en storting.
(Gérez votre assurance auto et votre dépôt.)
-
Haal en retourneer uw vervoermiddel.
(Récupérez et retournez votre moyen de transport.)
-
Verschil tussen heel, zeer en veel"
(Différence entre heel, zeer et veel)
Objectifs d'apprentissage
-
In- en uitchecken bij het hotel.
(Faites votre enregistrement et départ de l'hôtel.)
-
Vraag om wijzigingen of extra services tijdens uw verblijf.
(Demandez des modifications ou des services supplémentaires pendant votre séjour.)
-
Meld eventuele problemen met betrekking tot uw verblijf bij de receptie.
(Signalez tout problème lié à votre séjour à la réception.)
-
Het meewerkend voorwerp
(le complément d'objet indirect)
Objectifs d'apprentissage
-
Veelvoorkomende activiteiten tijdens een stedentrip.
(Activités courantes lors d'un séjour en ville.)
-
Informatie vragen bij het VVV-kantoor.
(Demander des informations à l'office de tourisme.)
-
Ken praktische overlevingszinnen als toerist om je in de stad te redden.
(Connaître des phrases pratiques de survie en tant que touriste pour se repérer en ville.)
-
Voltooid deelwoord: sterke en zwakke werkwoorden
(Participe passé : verbes forts et faibles)
Objectifs d'apprentissage
-
Meld gestolen of verloren voorwerpen bij het politiebureau.
(Déclarez les objets volés ou perdus au commissariat de police.)
-
Hulp vragen met documenten bij de ambassade of het consulaat.
(Demander de l'aide pour les documents à l'ambassade ou au consulat.)
-
Bel de hulpdiensten.
(Contactez les services d'urgence.)
-
Onregelmatige voltooid deelwoorden
(Participe passé irrégulier)
Objectifs d'apprentissage
-
Navigeren door sociale zekerheid, werkvergunningen en papierwerk.
(Naviguer dans la sécurité sociale, les permis de travail et les démarches administratives.)
-
Ken uw verplichtingen en documentatie in het land.
(Connaissez vos obligations et vos démarches administratives dans le pays.)
-
Onvoltooid verleden tijd: zwakke werkwoorden
(Imparfait : verbes faibles)
Objectifs d'apprentissage
-
Bespreek wat je op televisie hebt gezien of op de radio hebt gehoord.
(Discutez de ce que vous avez vu à la télévision ou entendu à la radio.)
-
Tijduitdrukkingen voor recente gebeurtenissen.
(Expressions temporelles pour des événements récents.)
-
Leer de populaire mediastations in je gastland kennen.
(Faites connaissance avec les stations médiatiques populaires dans votre pays d'accueil.)
-
Onvoltooid verleden tijd: regelmatige werkwoorden met klankverandering
(Imparfait : verbes réguliers avec changement de son)
Objectifs d'apprentissage
-
Ken de namen van de hulpdiensten van je nieuwe land.
(Connaissez les noms des services d'urgence de votre nouveau pays.)
-
Bellen en adviseren over situaties.
(Appeler et conseiller sur les situations.)
-
Onvoltooid verleden tijd: sterke werkwoorden
(imparfait : verbes forts)
Objectifs d'apprentissage
-
Leer over het onderwijssysteem van het land.
(Découvrez le système éducatif du pays.)
-
Vertel over je tijd op school en jeugdherinneringen.
(Parlez de votre temps à l'école et de vos souvenirs d'enfance.)
-
Onvoltooid verleden tijd: onregelmatige werkwoorden
(imparfait : verbes irréguliers)
Objectifs d'apprentissage
-
Een bankrekening openen.
(Ouvrir un compte bancaire.)
-
Doe online aankopen en maak uzelf vertrouwd met gangbare betaalmethoden.
(Effectuez des achats en ligne et familiarisez-vous avec les modes de paiement courants.)
-
Leer de grootste banken van het land kennen.
(Découvrez les plus grandes banques du pays.)
-
Wensen uitdrukken met de onvoltooid verleden tijd
(Exprimer des souhaits avec l'imparfait)
Objectifs d'apprentissage
-
Praat over je universitaire studie of doelen.
(Parlez de vos études universitaires ou de vos objectifs.)
-
Ken de woordenschat over hoger onderwijs.
(Connaître le vocabulaire de l'enseignement supérieur.)
-
Leer het hoger onderwijssysteem en de instellingen van je nieuwe land kennen.
(Connaître le système d'enseignement supérieur et les établissements de votre nouveau pays.)
-
Tijdsaanduidingen bij onvoltooid verleden tijd (gisteren, vorige week)
(Indications de temps avec onvoltooid verleden tijd (gisteren, vorige week))
Objectifs d'apprentissage
-
Maak kennis met de basisoverheidsinstellingen van het land.
(Faites connaissance avec les institutions gouvernementales de base du pays.)
-
Praat over verkiezingen en stemmen.
(Parlez des élections et du vote.)
-
Voltooid tegenwoordige tijd of onvoltooid verleden tijd?
(Présent perfect ou imparfait ?)
Objectifs d'apprentissage
-
Koop (online) kaarten voor een festival, concert, musical,...
(Achetez des billets (en ligne) pour un festival, un concert, une comédie musicale,...)
-
Praat over muziekinstrumenten en je favoriete genre.
(Parlez des instruments de musique et de votre genre préféré.)
-
Ken de bekende festivals in je nieuwe land.
(Connaître les festivals courants dans votre nouveau pays.)
-
Toekomende tijd (zullen, gaan)
(Le futur (zullen, gaan))
Objectifs d'apprentissage
-
Nodig je vrienden thuis uit en ontvang ze.
(Invitez et recevez vos amis à la maison.)
-
Organiseer een dinerfeest, spelletjesavond of andere activiteit.
(Organisez un dîner, une soirée jeux ou une autre activité.)
-
Ken de gebruikelijke avondactiviteiten in je nieuwe land.
(Connaître les activités courantes en soirée dans votre nouveau pays.)
-
De reële voorwaarde
(la condition réelle)
Objectifs d'apprentissage
-
Praat over het dorp en het platteland.
(Parlez du village et de la campagne.)
-
Leer de namen van de boerderijdieren.
(Apprenez les noms des animaux de la ferme.)
-
Leer over de bekendste landelijke gebieden van je gastland.
(Découvrez les régions rurales les plus connues de votre pays d'accueil.)
-
Samengestelde zelfstandige naamwoorden
(noms composés)
-
Onbepaalde telwoorden (veel, weinig, wat)
(nombres indéfinis (beaucoup, peu, quelque, ...))
Objectifs d'apprentissage
-
Leer de namen van veelvoorkomende natuurlijke objecten.
(Apprenez les noms des objets naturels courants.)
-
Navigeer met een kaart of GPS.
(Naviguer à l'aide d'une carte ou d'un GPS.)
-
Ken de gebruikelijke gebieden om te kamperen in je nieuwe land.
(Connaissez les régions courantes pour faire du camping dans votre nouveau pays.)
-
Wederkerig voornaamwoord (elkaar, elkaars)
(Pronom réciproque (elkaar, elkaars))
Objectifs d'apprentissage
-
Beschrijf verschillende landschappen en dieren.
(Décrire différents paysages et animaux.)
-
Organiseer een familieactiviteit in een attractiepark.
(Organiser une activité familiale dans un parc d'attractions.)
-
Leer over beroemde dierentuinen of wildgebieden in jouw gastland
(Découvrez les zoos célèbres ou les espaces naturels protégés dans votre pays d'accueil)
-
Onbepaalde voornaamwoorden (zoals iemand, niemand, alles)
(Pronoms indéfinis (comme quelqu'un, personne, tout))
-
Zelfstandig gebruik van aanwijzende voornaamwoorden
(Usage autonome des pronoms démonstratifs)
Objectifs d'apprentissage
-
Nodig vrienden en familie uit voor een wandeling of een klein ommetje.
(Invite des amis et des proches pour une randonnée ou une petite promenade.)
-
Woordenlijst over landschappen en wandelen.
(Vocabulaire sur les paysages et la randonnée.)
-
Leer de beroemde wandelgebieden van je gastland kennen.
(Découvrez les célèbres zones de randonnée de votre pays d'accueil.)
-
Zinsbouw: inversie
(Construction de phrase : inversion)
Objectifs d'apprentissage
-
Praat over hygiëneproducten en -routines.
(Parler des produits et des routines d'hygiène.)
-
Leg uit welke hygiëneproducten je in de winkel wilt.
(Expliquez quels produits d'hygiène vous souhaitez dans le magasin.)
-
Tijdsbepalingen: voordat, nadat, als, wanneer
(Expressions temporelles : avant que, après que, si, quand)
Objectifs d'apprentissage
-
Zoek en vind privélessen.
(Recherchez et trouvez des cours particuliers.)
-
Schrijf je in bij een lokale academie van jouw interesse.
(Inscrivez-vous à une académie locale qui vous intéresse.)
-
Meervoud van zelfstandig naamwoord
(Pluriel du nom)
Objectifs d'apprentissage
-
Vraag om een specifiek menu.
(Demandez un menu spécifique.)
-
Bestel afhaalmaaltijden.
(Commander des repas à emporter.)
-
Uitzonderingen bij het meervoud
(Exceptions au pluriel)
Objectifs d'apprentissage
-
Praat over je dieet en (on)gezonde gewoontes.
(Parlez de votre régime alimentaire et de vos habitudes (in)saines.)
-
Plan je wekelijkse menu.
(Planifiez votre menu hebdomadaire.)
-
Betrekkelijke voornaamwoorden (die, dat, wat, wie)
(Pronoms relatifs (die, dat, wat, wie))
Objectifs d'apprentissage
-
Bespreek je dagelijkse vervoer.
(Discutez de vos moyens de transport quotidiens.)
-
Bespreek verschillende soorten transport.
(Discutez des différents types de transport.)
-
Bijvoeglijk naamwoord met of zonder -e
(Adjectif avec ou sans -e)
Objectifs d'apprentissage
-
Praat over je favoriete outfit.
(Parlez de votre tenue préférée.)
-
Beschrijf je outfit en mode.
(Décrivez votre tenue et votre style vestimentaire.)
-
Sterke werkwoorden: onvoltooid verleden tijd en voltooid deelwoord
(Verbes forts : imparfait et participe passé)
Objectifs d'apprentissage
-
Bespreek de voordelen van lichaamsbeweging en sporten.
(Parlez des bienfaits de l'exercice et du sport)
-
Praat over je dagelijkse bewegingsroutines
(Parlez de vos routines d'exercice quotidiennes)
-
Tijdsuitdrukkingen (deze week, een tijd geleden, ...)
(Expressions temporelles (deze week, een tijd geleden, ...))
Objectifs d'apprentissage
-
Bespreek een advertentie voor een huis of appartement die je zojuist hebt gezien.
(Discutez d'une annonce pour une maison ou un appartement que vous venez de voir.)
-
Bespreek de aankoop van een nieuw huis of appartement.
(Discuter de l'achat d'une nouvelle maison ou d'un appartement.)
-
Onvoltooid verleden toekomende tijd
(futur antérieur imparfait)
Objectifs d'apprentissage
-
Praat over een boek, sprookje of gedicht dat je hebt gelezen.
(Parlez d'un livre, d'un conte de fées ou d'un poème que vous avez lu.)
-
Vraag naar een boek of auteur in de bibliotheek.
(Demandez un livre ou un auteur à la bibliothèque.)
-
De irreële voorwaarde
(La condition irréelle)
Objectifs d'apprentissage
-
Praat over je bucketlist en toekomstplannen
(Parlez de votre liste de choses à faire avant de mourir et de vos projets futurs)
-
Advies geven
(Donner des conseils)
Objectifs d'apprentissage
-
Praat over plannen en ambities voor de toekomst
(Parler des projets et des ambitions pour l'avenir)
-
Praat over je relaties en gezinsplannen
(Parlez de vos relations et de vos projets familiaux)
-
Wensen, beleefdheid en suggesties met onvoltooid verleden toekomende tijd
(Souhaits, politesse et suggestions avec onvoltooid verleden toekomende tijd)
Objectifs d'apprentissage
-
Plannen bespreken voor het starten van een bedrijf.
(Discuter des plans pour démarrer une entreprise.)
-
Bespreek de dagelijkse boekhoudkundige taken.
(Parlez des responsabilités quotidiennes en matière de comptabilité.)
-
Bijwoorden: binnenkort, pas, misschien, graag, anders
(Adverbes : binnenkort, pas, misschien, graag, anders)
Objectifs d'apprentissage
-
Praat over activiteiten en veranderingen in levensstijl nadat je met pensioen bent gegaan.
(Parlez des activités et des changements de mode de vie après la retraite.)
-
Praten over lopende acties in de toekomst.
(Parler des actions en cours dans le futur.)
-
Nevenschikkende en onderschikkende voegwoorden
(Conjonctions de coordination et conjonctions de subordination)
Objectifs d'apprentissage
-
Ken de namen van lokale diensten en winkels.
(Connaître les noms des services et des commerces locaux.)
-
Bespreek wat je in het winkelcentrum vindt.
(Discutez de ce que vous trouvez dans le centre commercial.)
-
Voorzetsels binnen, rond, tegen, vanuit
(Prépositions binnen, rond, tegen, vanuit)
Objectifs d'apprentissage
-
Verstuur en ontvang berichten.
(Envoyer et recevoir des messages.)
-
E-mail en internet.
(Courriel et internet.)
-
Vragende voornaamwoorden (wie, wat, welk(e))
(Pronoms interrogatifs (wie, wat, welk(e)))
Objectifs d'apprentissage
-
Maak en verstuur je cv.
(Créez et envoyez votre CV.)
-
Gebruik vacaturewebsites om naar een baan te zoeken.
(Utilisez les sites d'emploi pour chercher un emploi.)
-
Scheidbare werkwoorden
(verbes séparables)
Objectifs d'apprentissage
-
Het voeren van een sollicitatiegesprek
(Mener un entretien d'embauche)
-
Meewerkend voorwerp
(Complément d'objet indirect)
-
Vraagzin
(Phrase interrogative)
Objectifs d'apprentissage
-
Woordenschat over teams en rollen
(Vocabulaire sur les équipes et les rôles)
-
Opdrachten geven met meewerkend voorwerp
(Donner des ordres avec un complément d'objet indirect)
-
Woordvolgorde in gebiedende wijs
(Ordre des mots à l'impératif)
Objectifs d'apprentissage
-
Leer basiswoordenschat voor debatteren
(Apprenez le vocabulaire de base des débats)
-
Instemming en onenigheid uiten
(Exprimez votre accord et désaccord)
-
Akkoord en niet akkoord uitdrukken
(Exprimer son accord et son désaccord)
Objectifs d'apprentissage
-
Geef je mening
(Exprimez votre avis)
-
Basiszinnen leren om standpunten te bespreken
(Apprenez des phrases de base pour discuter des points de vue)
-
Je mening geven
(Donner ton avis)
Objectifs d'apprentissage
-
Woordenschat over organisatiestructuur
(Vocabulaire sur la hiérarchie organisationnelle)
-
Bevelen geven
(Donner des ordres)
-
Indirecte rede
(discours indirect)
Objectifs d'apprentissage
-
Dagelijkse kantoorvocabulaire
(Vocabulaire quotidien du bureau)
-
Woordenschat van werken op afstand
(Vocabulaire du travail à distance)
-
Passieve zinnen
(Phrases passives)